Роден през 1770г. в Щутгарт, в семейството на висш чиновник. Детството му е преминало като това на всички от такъв произход: упорито, стигащо до границите на възможностите учене под погледа на строги възпитатели и амбициозни родители; детето трябвало да знае в оригинал Омир, пък и Цицерон; да пише съчинения за “човешкото достойнство” и “идеалната държава”; да рецитира стихове от Библията без грешка; да овладява типовете решения на математическите задачи и да ги прилага в различните области – например в музиката. После се постъпвало в гимназия, която не се различавала много от казарма: от униформите до разрешения бой за провинения. Малко по-свободно ставало в Университета. Хегел постъпил в теологическия институт на Тюбингенстия университет през 1788 и учил там до 1793г. С приятелите си – какви само приятели! Шелинг и Хьолдерлин се вълнувал от хода на Френската революция и споделял радостта им от грандиозния опит да се преобърне света по законите на равенството, братството и свободата. Като всички млади хора, споделял и илюзията, че това може да стане, когато приетите за естествено – разумни принципи се запишат в една нова конституция. Кървавата вакханалия на Революцията отрезвила приятелите; тя ги и разединила – защото поне Хегел не престанал да смята, че е възможна промяна на един установен от край - време ред. Той трябвало обаче да бъде доосмислен. Впрочем образци за такова преосмисляне Хегел имал пред себе си: делото на Кант и Фихте, ранните работи на състудента си Шелинг, който още със завършването на института се утвърдил като водещ в Германия философ. За Хегел такова утвърждаване сигурно е било прибързано: за него това не толкова се е свързало с промисленост, колкото с възможностите на езика като писменост – а Шелинг пишел добре. Тук вероятно се крие и напрежението във взаимоотношенията между състудентите, което е останало и в историята, но представено вече като напрежение между класици на философията. Можем само да кажем, че Хегел – като човек със здрав характер – никога не е отнасял обясненията на противоречията си с Шелинг за сметка на личностни качества – а Шелинг е бил твърде суетен човек, който на стари години дори някак завистливо твърдял, че т. нар. “хегелианство” било по същество негово дело.
До “хегелианството” Хегел стигнал все пак сам. След завършването на следването си работел като частен учител във Франкфурт, осем години преподавал философия в Йена, където издавал с Шелинг “Критически журнал по философия”; не получил редовна професура и станал директор на гимназията в Нюрнберг. През цялото това време Хегел работел върху преосмислянето на философската традиция; сякаш за да потвърди правотата на израза си, че”духът не бърза, а работи бавно – като кърт”, той последователно отхвърлял онези пластове, които засенчвали тъй търсената истина: още в студентсите си години започнал с това търсене в работите си “Народната религия и христианството”, а по късно - и “Животът на Иисус”.След това, във Франкфурт и Йена се занимавал с политикономия, история на религиите и критика на кантианството; пъвопечатната му работа за “Разликата между Фихтевата и Шелинговата система на философията” (1801) била само намек, че вече е започнало едно епохално философско дело. Но четците на завършената по време на Наполеоновите войни – и то в навечерито на разгромната за Германия битка при Йена – “Феноменология на духа” са били наясно, че в немската философия вече Кант, Фихте и Шелинг са бивши корифеи: достатъчно било да прочетат предговорът на “Феноменологията...”. Мълвата за новото начало във философията се разпростира в “най-философската страна на Европа”, а името Хегел не се свързвало вече с доста безразличното “директор на гимназия”. “Директорът” обаче не бързал да заеме полагащия се пост във философската йерархия: той все още си оставал верена на младежките си идеали и трудно намирал допирни точки със схванатата бюрократичност на Пруската държава: сега тя била сред победителките на Наполеон, оня, който казал на Олимпиеца Гьоте, че “съдбата е политиката”.
Хегел вероятно платил данък на видимо по-силните – победителите; принципът му “всичко разумно е действително и всичко действително е разумно” останал фактически обоснован във втората си част; нещо, което дотам е повлияло на философа, че той не само приел професурата в един от най - тачените университети – Хайделбергския, но и започнал встъпителната си лекция с твърдението, че Пруската държава е устроена по законите на разумността. Хегел вече знаел тези закони: преди да започне пътя на официален пруски философ, ги бил формулирал в “Науката логика” – най-мощната част от “Енциклопедия на философските науки”. Значи оставало само да ги прилага. Приложението продължило в Берлин, където той заел философската катедра. От нея потекли лекциите по история на философията, по естетика и по философия на правото – апотеозът на философската система на Хегел, но и на “неокритичния позитивизъм”, дошъл като пряко следствие от положението на разумността на всичко действително: пруската държава, христианската религия, класическото изкуство. Че утвърждаването на тези неща е било конюнктурно, говори и все пак фактът, че Хегел имал още силни врагове, които подозрително гледали на диалектиката му, смятайки, че с нея той крие радикалните си възгледи за развитието на историята. Враговете му надали са пропускали да отбелжат, че тъкмо той смятал за двигател на историята “злото”, което е такова с оглед на настоящето, защото го разрушава дори и като мислене; надали са оставяли без внимание, че студентите , макар и конспектиращи “Философия на правото”, са се зачитали най-вече в ония места от другите му работи, където принципът на разума се е намирал в отрицанието на наличното и се е отъждествявал със свободата. Затова тъкмо официалният пруски философ никога не с станал член на Академията.
Хегел умрял от холера през 1831 година. А следващата година умрял и Гьоте. Със загубата на тези хора човечеството напуснало една епоха: Новото време, времето на класическите проекти и произведения, времето на вярата в Разума и единствено истинния Метод, времето на Цялостта. И тръгнали епигоните...